Międzynarodowa Grupa Geberit jest europejskim liderem technologii sanitarnej. Koncern Geberit utrzymuje silną pozycję na większości europejskich rynków lokalnych, oferując unikalne wartości dodane w sektorze systemów sanitarnych i ceramiki łazienkowej.
Produkcja jest prowadzona w 35 fabrykach, z czego 6 mieści się za oceanem. Siedziba główna koncernu znajduje się w miejscowości Rapperswil-Jona w Szwajcarii. Grupa Geberit uzyskuje sprzedaż netto na poziomie 2,6 miliarda franków szwajcarskich, zatrudniając 12 000 pracowników w ponad 40 krajach. Akcje Geberit są notowane na giełdzie SIX Swiss Exchange. Od 2012 r. akcje Geberit wchodzą w skład SMI (Swiss Market Index).
Dowiedz się więcej na www.geberit.com
Woda to nasz żywioł
Funkcjonalna, wygodna, kolorowa, a przede wszystkim – dostosowana do potrzeb najmłodszych. Jak zaprojektować łazienkę w przedszkolu i w szkole, by dzieci chętnie z niej korzystały? Jakie wymogi należy spełnić, aby toalety były nie tylko komfortowe, ale też bezpieczne? Podpowiadamy.
Łazienka w przedszkolu i szkole, oprócz swojej podstawowej funkcji, ma też duże znaczenie edukacyjne. To kolejnych krok do samodzielności i dbania o higienę, dzieci uczą się też znaczenia wody w codziennym życiu. Często to nauka przez zabawę, dlatego podczas projektowania łazienki dla dzieci, trzeba zadbać o jej ciekawy aspekt wizualny. Jaka powinna być idealna łazienka w przedszkolu i w szkole?
Wyposażenie łazienek i toalet w placówkach edukacyjnych dla najmłodszych wiąże się ze spełnieniem szeregu wymagań formalnych i techniczno-budowlanych. Bo pomieszczenia dla dzieci powinny być nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim zapewniać bezpieczne korzystanie maluchom w każdym wieku. Wyposażenie powinno także odpowiadać umiejętnościom przedszkolaków na różnym poziomie rozwoju.
Oprócz wymogów formalnych jest kilka podstawowych zasad, jakimi warto kierować się podczas projektowania łazienek dla dzieci w placówkach edukacyjnych. Wyposażenie powinno być:
W zależności od wieku dzieci, różne są wymogi sanitarne dla wyposażenia łazienek w żłobkach i przedszkolach.
W żłobkach i młodszych grupach przedszkolnych, do których uczęszczają maluchy do 3. roku życia, w łazienkach powinno znaleźć się następujące wyposażenie:
W łazienkach przedszkolnych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat powinny znaleźć się:
To ważne, by zapewnić komfortowe i bezpieczne korzystanie z łazienki wszystkim dzieciom, także tym z niepełnosprawnością. Łazienka w przedszkolu integracyjnym wymaga uwzględnienia dodatkowych wytycznych oraz doposażenia jej w sprzęty i akcesoria dla dzieci z ograniczeniami ruchowymi i specjalnymi potrzebami, poruszające się na wózku inwalidzkim lub używające innych urządzeń wspierających mobilność. W projektowaniu takiego wnętrza warto posiłkować się wytycznymi niemieckiej normy DIN 18040-1.
Wytyczne ogólnobudowlane dla szkół określają zakres podstawowego wyposażenia dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych, inne dla dziewczynek, inne dla chłopców. Planując wyposażenie toalety szkolnej, z jednej strony trzeba wziąć pod uwagę wytyczne formalne, a z drugiej – skupić się na potrzebach dzieci.
Oprócz misek WC, umywalek i pisuarów (tylko dla chłopców), w każdej łazience powinny znaleźć się:
Jak pokazuje praktyka, dobrym rozwiązaniem są automatyczne dozowniki mydła i ręczników oraz baterie z termostatem uruchamiane na czujnik zbliżeniowy. Pozwalają nie tylko na zachowanie wysokiej higieny podczas korzystania z toalety, ale także dają realne oszczędności na zużyciu wody, mydła i artykułów higienicznych.
W przypadku wyposażenia łazienek i toalet dla szkół również różne są wymagania w zależności od wieku i płci, a więc także wzrostu i umiejętności dzieci. Wyposażenie łazienki i toalety w szkole dla dzieci w wieku od 7 do 11 lat:
- toalety dla dziewczynek:
- toalety dla chłopców:
W przypadku starszej grupy wiekowej w wieku od 12 do 15 lat toalety w szkole powinny zawierać:
Każde pomieszczenie higieniczno-sanitarne w przedszkolu i szkole, przeznaczone do korzystania przez najmłodszych, powinno spełniać ogólne wytyczne zawarte w kilku aktach prawnych: