Łazienka dla dzieci

Łazienka dla dzieci z marką Koło i Geberit

Funkcjonalna, wygodna, kolorowa, a przede wszystkim – dostosowana do potrzeb najmłodszych. Jak zaprojektować łazienkę w przedszkolu i w szkole, by dzieci chętnie z niej korzystały? Jakie wymogi należy spełnić, aby toalety były nie tylko komfortowe, ale też bezpieczne? Podpowiadamy.

Łazienka w przedszkolu i szkole, oprócz swojej podstawowej funkcji, ma też duże znaczenie edukacyjne. To kolejnych krok do samodzielności i dbania o higienę, dzieci uczą się też znaczenia wody w codziennym życiu. Często to nauka przez zabawę, dlatego podczas projektowania łazienki dla dzieci, trzeba zadbać o jej ciekawy aspekt wizualny. Jaka powinna być idealna łazienka w przedszkolu i w szkole?

Wyposażenie łazienki w przedszkolu 

Wyposażenie łazienek i toalet w placówkach edukacyjnych dla najmłodszych wiąże się ze spełnieniem szeregu wymagań formalnych i techniczno-budowlanych. Bo pomieszczenia dla dzieci powinny być nie tylko komfortowe, ale przede wszystkim zapewniać bezpieczne korzystanie maluchom w każdym wieku. Wyposażenie powinno także odpowiadać umiejętnościom przedszkolaków na różnym poziomie rozwoju.

Oprócz wymogów formalnych jest kilka podstawowych zasad, jakimi warto kierować się podczas projektowania łazienek dla dzieci w placówkach edukacyjnych. Wyposażenie powinno być:

  • Stabilne i wytrzymałe, odporne na uszkodzenia mechaniczne – toalety w przedszkolu są intensywnie eksploatowane, a aby służyły przez długie lata, muszą być wykonane z wytrzymałych wysokiej jakości materiałów. Warto wybierać modele z linii specjalnie zaprojektowanych na potrzeby placówek edukacyjnych, w tym przede wszystkim odporne na uszkodzenia i łatwe w serwisowaniu.
  • Bezpieczne - dzieci w różnym wieku mają w różnym stopniu rozwinięte umiejętności samodzielnego korzystania z toalety i wyposażenia łazienkowego. Należy dobrać je w taki sposób, aby wygodnie i bezpiecznie mógł się nim posługiwać każdy przedszkolak niezależnie od wieku i umiejętności samoobsługowych. Postawmy na stabilne elementy wyposażenia o zaokrąglonych krawędziach, które będą jednocześnie chronić maluchy przed infekcjami i kontaktem z drobnoustrojami. By uniknąć poparzenia gorącą wodą, warto pomyśleć o montażu baterii z automatycznym termostatem. 
  • Łatwe do czyszczenia i dezynfekcji – bezpieczeństwo sanitarne jest jednym z kluczowych aspektów w codziennej eksploatacji. Warto wybierać elementy wyposażenia, które chronią przed infekcją. Na rynku dostępne są miski WC i umywalki wyposażone w technologie utrudniające gromadzenie się drobnoustrojów i ułatwiające czyszczenie, m.in. specjalna  powłoka na powierzchni ceramiki utrudniająca osadzanie się zanieczyszczeń. Częstym wyborem są także antybakteryjne deski sedesowe. Niezwykle praktycznym rozwiązaniem jest również stosowanie produktów wykonanych ze specjalnego szkliwa (Geberit).  
  • W intensywnej kolorystyce o ciekawym, przyciągającym oko designie – niech korzystanie z łazienki będzie zabawą. Kolorowe elementy wyposażenia, deski sedesowe i baterie w zabawnych kształtach, ciekawe wzory na ścianie i posadzce – atrakcyjne wyposażenie łazienki dla przedszkolaków zachęca do samodzielnego korzystania z pomieszczenia.
Wytyczne montażowe do łazienki w przedszkolu integracyjnym

Przepisy sanitarne dla przedszkoli

W zależności od wieku dzieci, różne są wymogi sanitarne dla wyposażenia łazienek w żłobkach i przedszkolach.

W żłobkach i młodszych grupach przedszkolnych, do których uczęszczają maluchy do 3. roku życia, w łazienkach powinno znaleźć się następujące wyposażenie:

  • 1 dziecięca miska WC (o wysokości 28-35 cm) na każde 10 dzieci
  • 1 umywalka (na wysokości 50 cm) na każde 2-6 dzieci
  • 1 wanienka dziecięca na każde 6-8 dzieci
  • 1 stanowisko do przewijania na każde 20 dzieci
  • Stanowisko prysznicowe z brodzikiem i natryskiem.

W łazienkach przedszkolnych dla dzieci w wieku od 3 do 6 lat powinny znaleźć się:

  • 1 dziecięca miska WC (wysokość 32-35 cm) na każde 15 dzieci
  • 1 umywalka (na wysokości 55-65 cm) na każde 15 dzieci
  • stanowisko prysznicowe z brodzikiem i natryskiem.

Łazienka w przedszkolu integracyjnym

To ważne, by zapewnić komfortowe i bezpieczne korzystanie z łazienki wszystkim dzieciom, także tym z niepełnosprawnością. Łazienka w przedszkolu integracyjnym wymaga uwzględnienia dodatkowych wytycznych oraz doposażenia jej w sprzęty i akcesoria dla dzieci z ograniczeniami ruchowymi i specjalnymi potrzebami, poruszające się na wózku inwalidzkim lub używające innych urządzeń wspierających mobilność. W projektowaniu takiego wnętrza warto posiłkować się wytycznymi niemieckiej normy DIN 18040-1.

Zasady projektowania łazienki w przedszkolu integracyjnym:

  • górna krawędź umywalki powinna znajdować się maksymalnie na wysokości 80 cm
  • przed umywalką należy wygospodarować przestrzeń manewrową o powierzchni 150 cm x 150 cm; do podjazdu wózkiem należy zachować min. 55 cm na szerokości 90 cm; należy też zachować przestrzeń dla kolan 67 cm (mierzona od głębokości maks. 30 cm od górnej krawędzi umywalki)
  • pod umywalką należy zachować przestrzeń manewrową do podjazdu wózkiem minimum 45 cm
  • umywalka powinna być wyposażona w baterię jednouchwytową lub bezdotykową (ta opcja wyłącznie przy bateriach z ogranicznikiem temperatury do maks. 45°C); maksymalnie 40 cm odległość między przednią krawędzią umywalki a armaturą 
  • jednouchwytowe dozowniki do mydła
  • w strefie przy umywalce należy umieścić: ręczniki papierowe, pojemnik na śmieci i suszarkę
  • lustro na wysokości min. 100 cm (możliwe z opcją uchylną) powieszone bezpośrednio nad umywalką, aby mogła się w nim przejrzeć zarówno osoba stojąca, jak i siedząca.
zalecane wymiary i odstępy w łazience w przedszkolu integracyjnym

Toalety w szkole 

 

Wytyczne ogólnobudowlane dla szkół określają zakres podstawowego wyposażenia dla dzieci w różnych kategoriach wiekowych, inne dla dziewczynek, inne dla chłopców. Planując wyposażenie toalety szkolnej, z jednej strony trzeba wziąć pod uwagę wytyczne formalne, a z drugiej – skupić się na potrzebach dzieci. 

Oprócz misek WC, umywalek i pisuarów (tylko dla chłopców), w każdej łazience powinny znaleźć się:

wygodne uchwyty na papier toaletowy
dozowniki mydła w płynie, opcjonalnie osobne pojemniki na płyn do dezynfekcji rąk
papierowe ręczniki z podajnikiem
suszarka do rąk
lustro na odpowiedniej wysokości.

 

Jak pokazuje praktyka, dobrym rozwiązaniem są automatyczne dozowniki mydła i ręczników oraz baterie z termostatem uruchamiane na czujnik zbliżeniowy. Pozwalają nie tylko na zachowanie wysokiej higieny podczas korzystania z toalety, ale także dają realne oszczędności na zużyciu wody, mydła i artykułów higienicznych.

Projekt łazienki w przedszkolu

Przepisy sanitarne dla szkół

W przypadku wyposażenia łazienek i toalet dla szkół również różne są wymagania w zależności od wieku i płci, a więc także wzrostu i umiejętności dzieci.
Wyposażenie łazienki i toalety w szkole dla dzieci w wieku od 7 do 11 lat:

- toalety dla dziewczynek: 

  • 1 miska WC (wysokość 35 cm) na każde 10 dziewczynek
  • 1 umywalka (na wysokości 65-75 cm) na każde 40 dziewczynek

- toalety dla chłopców: 

  • 1 miska WC (wysokość 35 cm) na każdych 20 chłopców
  • 1 pisuar (na wysokości 50 cm) na każdych 10 chłopców
  • 1 umywalka (na wysokości 65-75 cm) na każdych 40 chłopców.

W przypadku starszej grupy wiekowej w wieku od 12 do 15 lat toalety w szkole powinny zawierać:

 - toalety dla dziewczynek:

  • 1 miska WC (wysokość 42 cm) na każde 10 dziewczynek
  • 1 umywalka (na wysokości 75-85 cm) na każde 40 dziewczynek

- toalety dla chłopców:

  • 1 miska WC (wysokość 42 cm) na każdych 20 chłopców
  • 1 pisuar (na wysokości 57 cm) na każdych 10 chłopców
  • 1 umywalka (na wysokości 75-85 cm) na każdych 40 chłopców

Wymogi prawne – projektowanie toalet w szkołach i przedszkolach

Każde pomieszczenie higieniczno-sanitarne w przedszkolu i szkole, przeznaczone do korzystania przez najmłodszych, powinno spełniać ogólne wytyczne zawarte w kilku aktach prawnych:

  • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 sierpnia 2017 r. w sprawie rodzajów form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobów ich działania 
  • Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (rozdział 6)
  • niemieckie normy DIN, które są ważnym uzupełnieniem powyższych dokumentów i zawierają cenne wskazówki jak wyposażyć łazienkę w przedszkolu.